Live Big

Direktlänk till inlägg 23 juni 2015

vården, en enda Stor folkgrupp.

Av Ronja - 23 juni 2015 15:05

vården.

En rubrik, en mening, en diskussion och konversation, som tar över mer och mer i samhället, media och människor emellan.

Det klagas som aldrig förr på vårdyrket, och de som jobbar inom yrket.

utåt sätt hör jag i mångt och mycket att "jag vill inte jobba med att torka folk i arslet hela dagarna", eller "vilket jävla skitgöra till jobb" ect, ect.

 

För ett tag sedan när jag var ut på stan en kväll så kom det fram en måttligt berusad herre till mig och mitt sällskap och lade sig i en diskussion vi hade.

Den handlade om pengar, och en i mitt sällskap var så nöjd över sin lediga kväll då han jobbat väldigt mycket övertid och slitit väldigt mycket på kort tid. 

Iaf, han sa något i stil med en ungefärlig summa Som han tjänat under de veckorna han legat borta i jobbet och fått övertid + traktamente för sin tid borta, vilket resulterade i nästan en dubbel så stor lön som han var van vid.

hur som haver så sa han summan högt och denne berusade mannen skriker högt och ljudligt "men om du är så förbannat tät vad fan gör du här då?" "vilket jävla jobb har du då som håvar in dom jävla pengarna?"

 

Han i mitt sällskap småskrattar lite och ler när han svarar "haha, ja de är ju ingen vanlig lön utan jag har jobbat mycket extra ett tag Nu. Jag är bara undersköterska." Och innan han hann förklara vidare så gormar den berusade mannen "jag hatar er, era äckliga jävla sjuksköterskor. ni har förstört mltt liv. Ni kan dra långt åt helvete era smutsiga människor!"

innan vi ens han reagera på hans ord hade mannens sällskap lett in han på puben vi stod utanför.

 

Det här är något som har etsat sig fast i mitt minne och legat och gnagt i bakhuvudet enda sedan dess, på mig. 

Jag tänker ofta på hans ord och hur jag hade velat sitta ner i en djup och ingående diskussion med denna herre och bett han förklara mer, och även ifrågasätta honom vart han har rätten att stå och skrika dessa ord till oss?

det har även slagit mig att, visst - sjukvården kanske inte har varit rättvis eller gjort rätt gentemot honom, men ger det honom rätten att stå och skrika dessa saker? Att dra alla i vårdyrket över samma Kant?

 

till alla er som samtycker att vi i vården bara "torkar folk i arslet hela dagarna", eller "förstör ditt eller andras liv", Er vill jag mer än gärna krama om, ta en kopp kaffe med och sätta mig ner i en djup och ingående diskussion med och ge er lite rätsida på vad Vård yrket faktiskt innebär. Vad vi faktiskt gör om dagarna, mer Än "torka någon i arlset".

 

hemtjänsten Är en av alla områden av vården och de är oftast de som blir mest sammankopplad med dessa ord.

I hemtjänsten  tar vi hand om din mormor/morfar, farmor/farfar eller kanske till och med mamma och pappa.

väldigt få timmar på en månad går ut på omvårdnad av hygien. För det mesta så lagar vi frukost/lunch/middag åt dem, hälsar på över en kaffe, har aktivitet (som innebär allt ifrån att sitta och prata en stund för att dom ska slippa känna sig ensamma, till att gå ut och gå en sväng, skriva ett brev, trä en synål då dom kanske inte har så bra syn, till att göra allt som kunden själv vill inom en viss tidram), tvättar, städar eller bara ge dom lite sällskap.

när dom inte har anhöriga i livet, eller som har tid att se efter dom så ofta som dom kanske vill, då finns vi  där och hjälper er med det.

Du har kanske en mormor eller morfar som har hemtjänst?

Fråga dom vad dom tycker att hemtjänsten är för dom. Och jag kan garantera er alla att svaret blir allt annat än " någon som torkar mig efter ett toa besök".

 

jag trivs så otroligt bra med mitt jobb då jag får prova så många olika yrken i ett och samma yrke. Det är så mångsidigt, allt-i-allo och så fint arbete.

jag kan med uppriktighet säga att mitt jobb spelar roll, mitt jobb betyder, tack vare det kan så otroligt många människor leva sitt liv så bra som just dom kan.

 

och för att runda av det hela vill jag även bara tillägga att när ni pratar om "dom i vården Som förstört ditt/hen's liv" vill jag bara säga att vi är ingen folkgrupp där alla tycker, tänker och gör likadant.

för att 1 gjort fel eller gjort på ett sätt DU anser är fel ska väl inte hela Vårdyrket och medarbetarna där få lida utav att höra att Alla är likadana. För nej. Det är vi inte.

 

tack för din tid, vill du ha en kram, en kopp kaffe och samtala mer ingående om detta så hör gärna av dig så ordnar vi upp något!

 

tack!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronja - 15 oktober 2019 04:21

Hösten. Hösten med alla dess färger i all ära, men snälla låt hösten bara smyga förbi så obemärkt som möjligt. Finns det någon som faktiskt känner att dem blir glad av den? Majoriteten av alla jag pratar med, inklusive mig själv, poängterar numer...

Av Ronja - 29 augusti 2019 01:30

En sådan där natt när tankarna flyger fritt... Senaste tiden har jag reflekterat mycket kring de senaste året. Mycket som hänt på väldigt kort tid. Jag har börjat arbeta extra på ett nytt jobb, vi har flyttat och givetvis blivit föräldrar, igen. ...

Av Ronja - 13 mars 2019 09:57

13e Mars. Dagarna, veckorna och månaderna flyger praktiskt taget förbi. Försöker hinna ikapp men de är sällan det går.^Så mycket jag planerar att jag ska göra, allt ifrån att träffa alla jag tänkt till att pallra sig ut och börja leta vårgarderober t...

Av Ronja - 14 februari 2019 21:52

Som rubriken lyder så är detta min första Q&A, mestadels för att jag aldrig haft särskilt mycket frågor värda att skriva om, haha.Och för de första vill jag bara säga de, till de frågor som inte dyker upp här vill jag tacka för alla fina kommentarer ...

Av Ronja - 17 november 2018 19:07

17/11. Snart Decemeber.  Jag är inget större fan av av vintern och all hysteri kring jul, men jag älskar julen. Högtiden som jag får tillbringa med alla mina närmsta. Sedan att jag har jordens mest struliga och hetsiga familj, gör de nästan bara ...

Presentation


Ronja Edlund heter jag, född 1993.
Som 19-åring blev jag mamma för första gången till en liten tös vid namn Haylee. När jag var 24 kom nästa, en till liten flicka, vid namn Emmy. Här kan du läsa om min vardag, mina tankar och mycket mer.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards